Контролер у громадському транспорті: що йому дозволено під час перевірки квиточків

kontroler

Відсутність автомату з продажу квитків на зупинці або заблокований з технічних причин “касовнік” у салоні громадського транспорту може викликати навіть в людини зі сталевими нервами легкий стрес. Та навіть якщо в кишені закомпостований квиток, а перед очима виринає “Канар” (укр.канарейка – так у Польщі неофіційно називають контролерів у громадському транспорті), відчуття малоприємні. Ще більше нервових клітин піде в разі “амнезії” на необхідність поповнити картку або “скасувати” квиточок. І якщо про спроби “зайців” уникнути в будь-який спосіб покарання історія як правило мовчить, то повідомлення про хамську поведінку або навіть рукоприкладство з боку контролерів обговорюються на форумах систематично. Часами, у потугах вибити з “зайця” штраф або спроб затримати порушника до приїзду правоохоронців, вони заходять занадто далеко.

Читайте також: Українці в Польщі та їхні права: про що Зеленському варто поговорити у Варшаві

На що ж мають право контролери. Як пише видання bezprawnik.pl, “канар” також підпадає під певні обмеження і має чітко окреслені права. Про те, що дозволено контролерові квитків, а що ні, можна дізнатися з пункту правил перевезень від 15 листопада 1984 року. А там сказано: “перевізник або організатор громадських перевезень або особа ним уповноважена, що послуговується спеціальним ідентифікатором розміщеним на видному місці може проводити контроль проїзних документів”.

З написаного можна зробити однозначний висновок, що контролери квиточків мусять носити ідентифікатори. Щоправда, не рідко трапляється, що вони цього не роблять аби не подавати “зайцям” в такий спосіб сигналу про необхідність компостувати квиток або евакуйовуватися з салону громадського транспорту. Доволі часто, контролери поводяться “напівлегально”, тобто ідентифікатор ховають під одежею чи в кишені, а в момент Х дістають його на показ і одразу починають перевіряти проїзні документи. Це не зовсім згідно з правилами, але… Водночас варто пам’ятати, що ідентифікатор має містити назву перевізника, ідентифікаційний номер контролера з його фото, перелік повноважень, термін дії документа та печатку з підписом уповноваженого представника перевізника.

Читайте також: У Німеччині побільшало висококваліфікованих іноземців, українці – на 5 місці

З подальших приписів у правилах видно, що контролер може вимагати показати документ, який підтверджує особу пасажира для заповнення штрафної квитанції за неоплачений проїзд. Якщо пасажир відмовляється показати такий документ, контролер має право затримати пасажира та передати його в руки поліції або інших органів правопорядку (наприклад муніципальної поліції). У випадку підозри, що квиток або посвідчення на пільгу (наприклад учнівський чи студентський квиток) підроблене, контролер може вилучити такий документ і переслати його в прокуратуру чи поліцію.

Читайте також: Кімнатка в десяток “квадратів” із ліжком під стелею за місячну зарплатню. На оренду житла пік сезону

А що ж до питання про примусове затримання “зайця”, тобто про застосування сили. Воно викликає найбільше суперечок і виглядає на те, що контролер таки може силою притримати пасажира в очікуванні приїзду правоохоронців. Хоча звісно, все має відбуватися в межах розумного, без надмірного застосування сили (шарпанини чи нанесення ушкоджень). Такі права надаються контролерові вже згаданими правилами перевезень, а також art. 243 Kodeksu postępowania karnego. Цей пункт дає право взагалі кожному затримувати особу на гарячому вчинку правопорушення або внаслідок переслідування одразу після скоєння правопорушення, якщо існує загроза втечі такої особи й неможливо встановити її персональні дані. Затриману особу в такому випадку потрібно негайно передати в руки поліції.

Однак, контролер не може затримувати безбілетника в салоні транспортного засобу. Якщо пасажир не відмовився надати свої дані, пред’явити документи та поводиться спокійно, контролер не може вирішувати на якій зупинці “заєць” має залишити салон автобуса чи трамваю.

Звісно й серед контролерів трапляються не вельми порядні особи, але з’ясовувати з ними стосунки можна виключно через перевізника або поліцію. В обох випадках найперше, що потрібно взнати — це ідентифікаційний номер контролера аби знати на кого писати скаргу.

Та найкращий спосіб уникнути проблем з контролерами — це мати чинний документ на проїзд в громадському транспорті, хоча звісно життя непередбачуване й повне сюрпризів…

Нагадаємо лише, що нещодавно у Польщі безбілетницю-рецидивістку відправили за ґрати, про що більше можете прочитати тут.

 

Фото ілюстративне


Tags:
0 коментарів

Залишити відповідь

ЗВ'ЯЖІТЬСЯ З НАМИ

Ви можете відправити нам по електронній пошті ваше запитаня, і ми зв'яжемося з вами, як можна швидше.

Sending

Увійдіть за допомогою облікових даних

or    

Забули свої дані?

Create Account